När du har skickat in en offertförfrågan för bussar och minibussar kommer erbjudandet som lämnats av operatören att visa ”giltiga med reservation för mellanförsäljning”. Det innebär att operatören kan lämna offert på samma fordon och chaufför för samma datum till flera kunder samtidigt och den som snabbast accepterar erbjudandet får tillgång till körningen som lämnats i offerten.
Om operatörernas offerter inte inkluderade en reservation för mellanförsäljning skulle det innebära en stor risk att stå utan bokningar den aktuella dagen ifall den första kunden som begärt offert väljer att gå vidare med en annan operatör. Då det inte finns någon garanti att kunde väljer deras erbjudande skulle det inte heller vara lönsamt att bedriva verksamheten utan att använda en så kallad först "först till kvarn" princip.
På anbudstadiet är du som kund inte bunden till någonting. Du kan alltid välja att avbryta beställningen ifall behovet av din planerade resa har försvunnit eller ändrats. Du har också möjlighet att tacka nej till samtliga erbjudanden ifall ingen av de mottagna offerter mötte dina krav.
Efter att kunden går vidare och accepterar ett av erbjudandena kommer den valda operatören att kontakta kunden där man kommer överens om detaljerna och betalningen för transporten. I detta skede förbinder man sig till att köpa resan utifrån villkoren som operatören presenterar, och avtalet blir härefter bindande för båda parter. Om resan därefter av någon anledning ställs in, kommer transportörens avbokningsregler att gälla.
När du fyller i anbudsformuläret anger du också vilken tidpunkt som du senast vill motta dina offerter. Du behöver inte vänta tills att deadline har passerat utan du kan när som helst välja ett erbjudande och gå vidare med en operatör. Du kommer därefter inte längre ta emot nya anbud och övriga anbudsgivare informeras om att deras anbud inte har blivit valt för den aktuella resan.
Att skapa en offertförfrågan med vårt färdiga onlineformulär är enkelt och det finns även tydliga instruktioner för hur du använder tjänsten. Mellanförsäljning som beskrivs ovan kan vara ett begrepp som en förstagångsanvändare inte känner igen, men annars krävs ingen kunskap om bussbranschen för att förstå processen eller hur budgivningen fungerar. Det finns även mer specifika tips på vår hemsida, som du kan läsa och ta hänsyn till.
Om din fråga gäller vår tjänst kan du kontakta kundtjänst vardagar mellan kl 09:00 -12:00, du kan också skicka ett mail till oss på info@bokabuss.nu. Om ärendet gäller en transport du redan har bokat är det bättre att du kontaktar operatören direkt. Våra anslutna operatörer lämnar ofta ut förarens kontaktuppgifter till den person som gjorde bokningen. Operatörernas kontaktuppgifter hittar du på vår hemsida i menyn under trafikutförare.